Progressionsplan for grundforløbet og 1.g
Hvad | Hvornår | Indhold | Ansvarlig | Materiale | |
1 | IT pædagogisk intro + Digital adfærd i undervisningen (del 1) |
August (uge 34-35) |
Intro til Lectio, intra.ghg.dk, office365-programmer, kodeord.
Fællessnak om god digital adfærd |
IT-pædagoger + JJ & AST |
Materiale til digital adfærd del 1: Øv. 6 + 8 (fælles), 9, 10, 11 (grupper) |
2 | Videoaflevering og skærmoptagelse (fx Screencast-O-Matic, Stream og teams) | September-oktober | Hvordan laves en mundtlig digital aflevering? | Dansklærere | link til guide til Screencast på Intra. |
3 | Plagiat & tekst-behandling | I nye SR-klasser inden første skriftlige aflevering. |
Hvad er plagiat, hvorfor plagierer man og hvordan kan man undgå det?
Fokus på tekstbehandling er i forbindelse med hvordan tekst opsættes hensigtsmæssigt, ikke en dybere gennemgang af hvordan Word virker! Google Translate (JJ) |
Engelsklærere
Andet fremmedsprog: Google Translate |
Se materialet her, og her. |
4 | Digital studieteknik | November (efter SR-opstart) |
Fokus på digital læsning og digitial notetagning Organisering af filer og mapper Normer for brug af PC/mm i undervisningssituationen, multitasking. Klassens lærere kan hjælpe eleverne med tydelig klasseledelse ift. hvornår PC bruges i modulerne (jf. opslag i lokaler) |
IT-pædagoger Klassens lærere |
Materiale til digital adfærd del 1: Øv. 11-13. |
5 | Digital notetagning i fagene | slut-novemer – fælles fokus i én uge (udmeldes i nyhedsbrev). | Klassens lærere giver i selvvalgt modul gode råd til notetagning i deres respektive fag. | Klassens lærere | |
6 | 1g fællesarrangementer om digital dannelse | Se Lectio (2023: midt-marts) |
Digital balance: oplæg i salen ved antropolog og skuespiller om digitale vaner og trivsel. | JL | Se Lectio. |
7
|
Informationssøgning (optakt til DHO) | Optakt til FF1. Der afsættes et modul pr. klasse. | Hvordan søger man information effektivt på bibliotek og net? | MANGLER | Se studiecentrets side på Intra her. |
2g
Hvad | Hvornår | Indhold | Ansvarlig | Materiale | |
1 | Digital adfærd og de sociale medier | August/september | Opsamling på pointerne omkring digital adfærd fra 1.g. Arbejde med sociale medier i fokus. | Klasseteam |
Se materiale til digital adfærd i undervisningen del 2: Øv. 14-19 (efter eget valg) |
2 | Digital produktion | Efterår | Hvad skal klassen introduceres til? Fx video, wiki, posters, powerpoints, etc. Fx i forbindelse med studietur. | Klasseteam | |
3 | Informationssøgning og plagiat, del 2 | Inden SRO i december |
Hvordan finder man egnede kilder og anden information? Hvordan bruger man fundet materiale i sin opgave (citat, reference, mv.)? | SRO-lærere | |
4 | Tekstbehandling i større opgaver | Inden SRO i december |
Dynamisk indholdsfortegnelse, noter og referencer (specifikt i forhold til SRO) | SRO-lærere |
3g
Hvad | Hvornår | Indhold | Ansvarlig | Materiale | |
1 | Digital adfærd | August/september | Klasseteam | ||
2 | Litteratur- og informationssøgning | September/oktober | Herunder artikel databaser, historiske kilder, mv. | SRP-lærere + skrive-vejledere | |
3 | |||||
4 |