Progressionsplan for digitale kompetencer

På GHG skal eleverne opleve at blive digitalt dannede, så de er i stand til at begå sig i den digitaliserede del af samfundet. Digital dannelse handler derfor om de kompetencer, der er nødvendige for læring og udvikling i samspillet med digitale teknologier12.

Overvejelser om det formålstjenlige ved inddragelse af digitale teknologier i undervisningen vedrører almendidaktiske overvejelser, herunder klasseledelse, og er derfor ikke en del af nedenstående ambition med den digitale dannelse. Det er imidlertid relevante overvejelser som skal diskuteres i klasseteams. Se evt. sidste afsnit om klasseledelse og digitale teknologier.

 

Digitale kompetencer er relevante at træne i alle fag og der er flere overlap med hvad der normalt forstås ved faglige mål og metoder. 

 

På GHG sigter vi efter at eleverne bliver digital dannede ved at træne følgende kompetencer: 

 

Ved informationskompetencer forstås de evner man skal bruge ved følgende digitale praksisser 

  • Undersøgelser på nettet og informationsvurdering 

  • Personalisering af informationsstrøm 

  • Etablering af vidensgrundlag 

 

Derfor skal eleverne på GHG: 

– lære at søge informationer bredt, effektivt og målrettet. 

– lære kritisk at vurdere digitale kilder af enhver art (fx i forhold til afsender, modtager, troværdighed m.m.). 

– lære selvstændigt at benytte og navigere i biblioteksdatabaser, InfoMedia, ordbøger og leksika. 

– lære at lave korrekte og udførlige henvisninger til information fra internettet. 

– organisere deres noter og kommentarer til undervisningen elektronisk og sikre backup. 

 

Ved deltagelseskompetencer forstås de evner man skal bruge ved følgende digitale praksisser 

  • Arbejde i delings- og samarbejdskultur 

  • Deltagelse i onlinerum 

  • Indgå i dialog med andethed 

 

Derfor skal eleverne på GHG: 

– kunne stå inde for deres egne og kollektive produkter. 

– kunne diskutere og vurdere sociale medier. 

– forholde sig reflekteret til andres brug af digitale medier i en faglig formidling og kunne uddrage faglig relevant anvendelse. 

– lære at samarbejde med andre om digital formidling af viden. 

 

Ved produktionskompetencer forstås de evner man skal bruge ved følgende digitale praksisser 

  • Bruge digitale teknologier som kognitiv partner 

  • Producere indhold til digitale genrer 

  • Kollaborativ vidensopbygning 

 

Derfor skal eleverne på GHG kunne: 

– udarbejde produkter (billeder, video, lyd osv.) med brug af digitale værktøjer. 

– præsentere deres produkter for lærere og elever og andre ved brug af digitale værktøjer. 

– aflevere skriftligt arbejde i forbindelse med undervisningen ved brug af digitale værktøjer. 

– forholde sig kritisk til formidlingssituationen, herunder æstetiske og sproglige  

virkemidler, afsender- og modtagerforhold og genrekonventioner, når produktet er  

produceret ved hjælp af digitale værktøjer. 

 

 

Progressionsplan

Progressionsplan for 1.g

Hvad Hvornår Indhold Ansvarlig Materiale
Introduktion fra IT-vejledere samt Digital adfærd i undervisningen (del 1) August (uge 34-35) Intro til Lectio, Intra, office 365-programmer, kodeord

Fællessnak om god digital adfærd

IT-vejledere, JBB og AST Materiale til digital adfærd del 1:

Øv. 6 + 8 (fælles), 9, 10, 11 (grupper)